Afsluiting Vietnam

29 augustus 2018 - Castricum, Nederland

En nu is het voorbij....tenminste de reis dan. We zijn thuis. Graag wil ik afsluiten met een kort overzicht met advies wat je gewoon MOET zien in Vietnam en wat misschien matig was...

Hongkong: Topper. Zeker voor 3 of 4 dagen. Genoeg variatie voor een stad en alles is goed te bereiken. Big Buddha met de kabelbaan, de parken in de stad, oversteken met de ferry en Victoria Peak lopend beklimmen zijn echt de moeite waard. S'morgens ontbijt halen bij een toko en in het park opeten. Succes verzekerd.

Hanoi: probeer in de oude stad te zitten. Je hebt de Franse wijk en de oude stad. De oude stad is het gebied boven het Hoakiem meer. Zorg dat je er op eenvrijdag, zaterdag of zondag bent. Dan is er markt in de oude stad en afgesloten voor verkeer. Tip: Cong in de Franse wijk. Cong heeft altijd sfeervolle locaties die misschien moeilijk te vinden zijn. In Hanoi zit deze achter een klein boekwinkeltje.

Het beste eten in Hanoi vindt je echt op straat! Loop rond 18.00-19.00 zuidelijk/oostelijk van het Hoakiem meer en ga zitten voor Noodelsoep, Worstjes of kip. voor 1,20 eet je voortreffelijk.

Sapa: Als je echt voor de rijstvelden komt neem dan een homestay oud buiten de stad.  Sapa zelf is best toeristisch. Voordeel is wel in de stad dat je genoeg keuze hebt qua restaurantjes. Wij hadden een goede homestay met goed eten en deze lag aan het begin van een trekking. Als je een trekking doet hou er dan rekening mee dat er altijd twee of meer dames meelopen om je zogenaamd te helpen. Aan het einde van de trekking vragen ze of je iets van ze wil kopen voor hun hulp. Hou daar rekening mee! (ik heb twee armbandjes gekocht met afdingen voor 1,50 per stuk).

An Bang: is een klein vissersdorpje met een schoon en prachtig strand. Ideaal om van hieruit HoiAn te bezoeken. Geen toerisme.

HoiAn; ga eten aan de andere kant van de rivier. Is goedkoper en minder toeristisch.

Tam Ky: vergane glorie. Mooi schoon strand, maar voor de rest weinig te doen. Waar wij zaten slecht eten.

Qui Nhon: stad zelf is niet zo geweldig maar met een scooter de noordelijke Buddha (groot en wit kan niet missen) bezoeken is de moeite waard. De Quam toren (twins) is grappig en leuk om te zien, maar in een kwartier ben je daar klaar.

Bai Xep; leuk voor 2 dagen. Mooi strand maar voor 2/3 niet toegankelijk omdat dat een privé strand is. Dorpje erg klein, maar heel vriendelijke mensen Aan het strand zit Three house. Daar kan je goed eten en slapen. Via hun kan je ook met een vissersbootje mee om te snorkelen. Voor 20,00 euro gingen wij voor ongeveer drie uur de zee op, echt een aanrader!

Ho Chi Minh: zorg dat je in district 1 zit. Leuk en bedrijvig. Goed uitgangspunt om alles te bezoeken. Let wel op dat je ergens slaapt waar de kamer 'geluiddicht' is. Saigon square is beste en goedkoopste optie om kleding te kopen. Maar persoonlijk zijn de beste aanbiedingen buiten district 1 te vinden.

Mui Ne: ook vergane glorie (boulevard waar alle resorts aan zitten) Resorts zijn mooi, net zoals het strand. Zandduinen zelf bezoeken met de scooter is prima te doen. Zandduinen zelf zijn niet echt heel bijzonder. Als je net als ons buiten Mui Ne zit aan de kust dan is het heerlijk rustig. Eten deden wij boven aan de weg en niet in ht resort. Scheelt de helft van de prijs en je krijgt beter eten.

Als je vliegt met Aeroflot hou er dan rekening mee dat het eten ECHT slecht is. Neem voor alle zekerheid iets te eten mee.

Uiteraard is dit een globaal overzicht en als je meer wilt weten lees dan de reisverhalen. We hebben een fantastische vakantie gehad met veel indrukken. Ondanks de tijd die we hadden heb ik nog het idee dat ik veel dingen heb moeten 'laten'. Graag zou ik nog meer willen zien in het noorden van Vietnam, en zeker teruggaan naar Hanoi!

Bedankt allemaal voor jullie reacties, het is leuk om reacties te lezen als je op vakantie bent!

Liefs Ing en familie

1. José:
    29 augustus 2018
    Bedankt voor je verhalen. Erg leuk om zo “mee te reizen”.
  2. Pim:
    3 september 2018
    Ja, ik ben het met José eens.
    Ik dank je dat we mochten meeleven. 😘