El Vulcano

11 augustus 2019 - San Carlos, Costa Rica

Vandaag (nu 8.00 pm) begon met regen, en eindigde met regen. Soms harde regen en soms leek het even droog. De temperatuur in La Fortuna voelt anders dan de kust waar we de hele tijd geweest zijn. Vochtig maar niet vochtiger. Wel meer muggen. Stille muggen. Geen zoemende. Het dorpje La Fortuna heeft veel restaurants en supermarkten. Af en toe een shop en heel veel ‘tours’ bureau’s. Volgens mij meer dan toeristen op dit moment. De Tico’s (inwoners van Costa Rica) zijn correct, aardig maar hebben soms ook wat afstandelijks. Ik mis soms de oprechte interesse die de thaise en vietnamese mensen hebben. Ze zijn heel rustig (zeker in het verkeer) en hebben over het algemeen een overgewicht. Ik denk dat het komt door het aanbod van goedkoop Amerikaans voedsel zoals megazakken cornflakes met mooie kleurtjes, frisdank in superflessen van onbekende merken en ijs in emmers(5 liter?).

Vandaag zoals ik mooi gepland had toch richting het park gegaan van de vulkaan. Met als doel een trail te lopen van 3,2 km en daarna de gratis hotspring te pakken (langs de weg ergens waar meerdere auto’s staan). We gingen weg zonder regen en gelukkig hadden we wel onze regenpakken mee en zwemkkeding (voor de hot springs daarna) aan. Het park zou ons brengen naar de plek waar de laatste eruptie van 1992 zou zijn geweest. Helaas kwam er onweer en regen maar we hadden sl betaal voor het park dus we gingen hem lopen ook. De vulkaan heb ik dus de hele dag niet gezien vanwege de laaghangende bewolking (of wij zaten hoog).

Een mooi pad, glibberig, nat en door het regenwoud. Mooi boompje gezien van 400 jaar oud en Milan en ik genoten er wel van. Ondanks dat het toch wel iets meer leek dan 3 km. Uiteindelijk liepen we over de lavastenen en keken uit over Lake Arenal. Prachtig, nat maar avontuurlijk. Uiteindelijk hebben we (over die 3,2 km?) 2,5 uur gelopen. Hongerig en doorweekt kwamen we terug bij de auto om toch te besluiten maar eerst bij het huisje te gaan eten. Na het eten zijn we naar de plek vd hotsprings te gaan.

Naast een hotel waar je 100 dollar pp betaald voor de hotsprings kun je parkeren en via een pad/tunnel naar beneden klauteren. Je komt dan bij een rivier die krachtig stroomt en warm is! En veel mensen natuurlijk....maar het is gratis! In de kletterende regen (echt knetterhard) hebben we een plek in de rivier weten te bemachtigen. Lekker warm en chillen. Was een hele ervaring om te doen! Vies en nat weer in de auto gestapt en lekker gedoucht. Daarna zijn we een keer uit eten geweest. Ik had de juiste keuze; draadjesvlees (echt lekker) met rijst. Top. En voor Costa Rica begrippen goedkoop; €4,50. De rest van de fam hadden een wat mindere keuze gemaakt.... straks lekker slapen! (Wat jullie nu doen). Pura Vida! Oh, morgen staan de ‘mystico hangbruggen route’ op het programma. Maar hopelijk laat het weer het toe!