Pad van Wijsheid

28 juli 2018 - Tsim Sha Tsui, Hongkong

Ik hoef niemand te vertellen dat reizen best vermoeiend kan zijn. Met een vlucht naar Moskou zitten er behoorlijk wat russen in het vliegtuig. Deze zijn best luidruchtig en groot. In tegenstelling tot onE vlucht naar HongKong. Deze zat vol chinezen en die zijn stil en klein (deze dan). Met een paar films, ongeloofelijk smerig eten, zijn we op tijd geland op HongKong. Fijn. Met een vrij soepele doorstroming controle visa en douane (in HongKong bestaat het engelse ‘cue-ing’ ) kwamen we oververmoeid aan bij de bagageband. Ondanks zijn slaapgebrek ziet Dim na een iikwartier wachten, onZe naam op grote letters over de band rollen. ???? Kort gezegd; bagage staat nog in Rusland.

Na alles geregeld te hebben op de trein naar downtown HongKong. (Ik moet toegeven dat op dat moment een taxi erg aantrekkelijk was geweest, maar backpacken is ...)

In de trein naar HongKong Island en daar overstappen naar Tsim sha Tsui. Met lange broeken en gevoelstemp van 39 kwamen we aan op de drukste straat van HK; Nathan Road. De metro uit, de hitte en vermoeidheid trotserend, stapten we uit de grond(metro) en werden bijna overreden door een Lamborghini en Bentley. Voor meer details vraag Seym.

Lekker luxe dus. Toch maar even de wegvragen. Gelukkig uiteindelijk de ingang gevonden. Als je in gedachten die foute steegjes in Amsterdam kent, met hangende types en foute shops dan heb je een goed beeld van onze ‘ingang’. Ze zijn hier gek op ‘winkelcentra’ oud en nieuw. Die van ons was als een ondergrondse zwarte markt. Uiteraard stond ons hostel ook niet op een naambordje bij de lift waardoor Dim behoorlijk argwanend werd. Gelukkig kwam alles goed. Diezelfde middag wat spullen gekocht voor de nacht en de volgende dag (korte broeken). Onze bagage zou de volgende dag Gelverd worden.

VrijDag zijn we naar de thian tan buddha gegaan op Lantau island. Je kan dan na 1,5 uur cue-ing  met een kabelbaan naar boven (zie foto’s)

Na 1,5 uur lang een Chinese ‘dame’ van 2 turfen hoog  achter ons geduwd te hebben konden we instappen. Het was de moeite waard! Helder weer, en de toppen vd bergen mooi in de wolken.

Boven aangekomen een beetje nepperig geheel en op zich weinig buddha gevoel. Je begRijpt vast wel wat ik bedoel..;)

Om de mensenmassa te ontwijken besloten we om in de bergen in de bossen dat uitstekende dak te onderzoeken. We kwamen bij een pad dat heet; het pad van de wijsheid (wandeling van 15 min) stond op het bordje. Klinkt goed toch?

Het was heerlijk rustig en verlaten. Hadden we nodig. Een beetje junglegevoel op een verhard pad. Met verlaten en begroeide vervallen woningen kwamen we na een paar wijze woorden van Seym aan het eind van het pad. Een grasveld met wat gezaagde planken in de grond. Op die planken stonden chinese tekens.vast wijze woorden...

De teugweg ging twee keer zo snel nadat Seym bijna opeen spin gestaanhad die net zo groot is als je handpalm. Die avond gingen we nog naar Ladies Market, een markt met kraampjes.alie express in een live versie.

De volgende dag gingen we op weg naar Victoria’s Peak. Vroeger , eind 19e eeuw, werden de rijken naar boven gedragen om daar ‘af te koelen’. Aangezien Dim mij niet naar boven wilde tillen 😳 zouden we met een tram gaan die in 7 minuten ons naar boven zou brengen. Aangekomen bij de Peak zagen we dat we 1,5 uur moesten cue-en voordat we in de tram konden zitten. Dim had gelezen dat je in een uur naar boven kon lopen dus besloten we dat te doen. Via een park en een zoo met apen en ibissen kwamen we aan bij de voet vd berg; the old peak road. Met een 1,5 uur durende klimming , een paar opgezette harde kuiten , een knalrood hoofd en fantastische uitzichten vrrder kwamen we uiteindelijk boven. De weg ernaartoe was de mooiste ervaring...

Aan het eind vd middag zijn we nog naar het Chi Lin klooster geweest met de Nan Lian tuin. En zondag vertrekken we hier vandaan naar HaNoi. Lekker uitslapen! De vlucht gaat om 13.25 en we komen daar rond half 4 aan. Dan hebben we 5 uur tijdsverschil met Nederland!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pim:
    28 juli 2018
    Da's leuk: nieuwe ervaringen te vertellen en weten dat je op jezelf kan rekenen💪🏻