Santa Teresa

24 juli 2019 - Santa Teresa, Costa Rica

De busreis vanaf San José zaterdag verliep prima. Gelukkig zaten we niet in zo’n bus die overal stopt dus we reden redelijk door. Mooie vergezichten tussen de bergen en ik moet zeggen best veilig in vergelijking met Vietnam. Mensen zijn erg rustig op de weg en een heer in het verkeer. De kuilen, gaten in de weg nemen we op de koop toe... na 2,5 uur kwamen we aan in Puntarenas om de ferry op te gaan. Rustig, weinig mensen en een heerlijk weertje (30 gr). Lekker vooraan zitten en 70 minuten genieten! Al snel zien we het schiereiland Nicoya ons tegemoetkomen (of eigenlijk kwamen wij dichterbij het schiereiland). Het enige wat je ziet zijn ergen en bomen. Ergens zie je 1 huisje in de verte waar we na zonsondergang aanmeerden. Vervolgens stapten we weer in de bus (nu wat voller😳) om in het donker zand en grindpaden te nemen door de jungle. In het donker ziet het er allemaal wel heel spannend uit! Gelukkig wist ik dat we de eindhalte moesten hebben wat anders was het onduidelijk waar de bus stopte!

Na een hobbelige 1,5 uur kwamen we in een plaatsje met wat mensen. Santa Teresa. Een lange straat met een modderige weg. Aan het einde vd rit stond Manuel op ons te wachten; de taxichauffeur die we via ons airbnb huisje geregeld hadden, want we moesten nog verder de onbewoonde wereld in!

10 min in de taxi en we kwamen rond 20.30 aan bij White Cottage. Een plaatje. Moe als we waren gelijk naar bed!

Nu is het woensdagochtend en beginnen we aan de temperatuur en de vochtigheid te wennen. De vogels, en zoals we nu weten, dus ook de brulapen maken ons wakker. Een onheil spellend geluid die brulapen! Rond 6.00 en rond 17.00 lijken ze een wedstrijdje te doen in de toppen van de bomen....

de omgeving is hier mooi, het strand fantastisch! Bijna geen mensen hier, laat staan voorzieningen. Een lokale ‘winkel’ verkoopt in ieder geval drinken en pasta, rijst en bonen. En eieren. Afgelopen maandag zijn we gaan lopen naar de supermarkt in Santa Teresa (4,5 km) omdat hier ook bijna geen taxi’s rijden (alleen als ze iemand afzetten). Na drie kwartier lopen kwamen we bij een grote schuur met in iedergeval meer levensmiddelen. Het grootste succes was een pak met mix voor American Pancakes(alleen water bij doen) en de jam.

Prijzen zijn hoog (water €2,00). Eenmaal uit de supermarkt zie ik bij toeval een taxi aankomen! Geluk! Lekker met de taxi terug dus!

voor de rest niet zo veel doen hier. Spelletjes, surfen, zwemmen in zee en eekhoorns, vlinders, rare insecten, vogels bewonderen. Oh en de mangrove krab (als ik m zie maak ik een foto!).

Zaterdag gaan we met een snellere boot vanaf een andere plaats (montezuma) naar Jaco. Dat kost wat meer maar dat scheelt ons 4 uur reistijd. We gaan dan naar Manuel Antonio!!

1. Marjan:
    24 juli 2019
    Leuk ing !
    Erg herkenbaar.
    En die brulapen ... wat een geluid he.