Gewoonte

19 augustus 2018 - khu phố 1, Vietnam

een Vandaag zat ik op de scooter en realiseerde me dat de gewoonten van de Vietnamezen voor mij al als ‘normaal’ worden beschouwd. Maar voor iemand die hier nooit geweest is toch wel anders, wellicht vreemd. Er zijn er heel veel maar een aantal wil ik even benoemen.

Vietnamezen eten niet op een bepaald tijdstip. Volgens mij eten ze de hele dag. In het zuiden houden ze nog wel siesta’s. Ergens tussen 13.00-17.00 uur. Ze eten smorgens meestal natte rijst met groenten en vlees of Bap Bao . Noedelsoep. Voor de rest kunnen ze wat onherkenbare vleessoorten er in gooien. In de regio waar ik zit is slangenkop een delicatesse. Ook bestaat er nestjes. Deze nestjes zijn spuug van een zwaluw. Een soort kaviaar in de Vietnamese keuken en dus zeer kostbaar. Gelukkig veel fruit (drakenvrucht, lychee en watermeloen en ananas en banaan. Alles met rijst en noedels. Geen sauzen.

Broodjes met sla en vlees verkopen ze in kleine wagentjes en is best lekker. Ook heb je stengels suikerriet welke geperst wordt in een molentje en met vanillemelk koud wordt ingeschonken. Dit is allemaal streetfood en goed te eten/drinken. Maakt niks uit waar.

De mannen hebben hier een aparte gewoonte; je shirt omhoog doen zodat je buik zichtbaar wordt. Ongeacht de dikte van je buik of je leeftijd. Raar gezicht!

Daarnaast hebben deze mensen de kunst van het niks doen uitgevonden. Ze zijn niet lui, maar wachten veel denk ik zo...

Een groot minpuntje is hun vuilnis. Ze gooien alles op de mooiste plekken weg. Daardoor is dit een walhalla voor ratten geworden. Mocht me meer te binnen schieten zal dit aangevuld worden!

1. Pim:
    19 augustus 2018
    Ik denk niet dat de vietnamezen "niets doen" maar dat ze een ander ritme hebben. Dat zie je vaak in arme landen. Probeer ook maar eens de bus te nemen en je weet niet wanneer het langskomt. Moet je geduldig afwachten. Hier kan je boeken vol over schrijven.
  2. José:
    19 augustus 2018
    Scooter, streetfood,siësta. Zo te lezen zijn jullie al een halve Vietnamesen geworden. Alleen die ratten......