De kunst van het niks doen in Mui Ne

23 augustus 2018 - khu phố 1, Vietnam

White Sand 🏖. Volgens Seym een mooi reservoir, maar het is toch echt een resort. Na bijna 7 nachten hier ons 1 te voelen met de Vietnamezen (de kunst van het nietsdoen) verlaten we morgen dit mooie rustige, zeer rustige, plekje. De eerste dag waren wij, los van twee stelletjes, de enige in dit Resort. Op elk plekje ligt wel een formulier dat we zuinig moeten zijn met het water. Dit blijkt een van de droogste geboeden van Vietnam te zijn. Waarschijnlijk zijn daarom de zandduinen van Mui Ne ook bekend geworden; de sahara van Vietnam in 2 kleuren; koperrood en wit. Ondanks dat hadden we de eerste twee dagen regen.

Op zaterdagavond kwamen al meer mensen, een groepsreis van 17 nederlanders. De huisjes zijn prima, en wij hebben een mooi uitzicht over de zee en een wit strand. Het resort ligt aan het uiterste puntje en zeer afgelegen. Rechts van ons aan de kust is nog 1 resort maar die zie je niet. Links begint de hele rij van resorts. De een nog luxer dan de ander. 10 km lang richting de zandduinen. Aan het einde is het strand behoorlijk toeristisch en voornamelijk bezet door russen en duitsers. Maar het is laagseizoen dus ook daar erg rustig.

Maandag hebben we scooters gehuurd om op zoek te gaan naar de zandduinen. Er worden dagtrips aangeboden, maar wij kiezen ervoor om lekker zelf te gaan. Bij de voet van de witte zandduinen aangekomen komen gelijk 6 a7 vietnameze dames op ons af met plastic sleetjes die je kan huren. Als we ff doorrijden kunnen we zonder die toeristische sh%$¥#t de duinen beklimmen. Een foto zonder vuil er op blijkt lastig en de duinen vallen ons tegen. We gaan terug via Mui Ne op zoek naar een supermarkt. Helaas (zoals het een gewoonte wordt) weer de verkeerde weg ingeslagen. Een zeer armoedig, stinkend vissersdorp wordt door ons snel voorbij gereden. Met de juiste weg ingeslagen komen we op de doorgaande lange weg van Mui Ne. Links de resorts rechts de winkels en restaurants. Alles is leeg of dicht. Hier en daar loopt een verdeaalde toerist. Een beetje vergane glorie bij de winkels.

De supermarkt blijkt er niet te zijn dus we halen maar wat drinken boven aan de weg bij ons resort. De prijzen van het resort liggen 3x hoger dus dat vinden wij Hollanders niet acceptabel. Het restaurant naast deze winkel blijkt ook een goed restaurant om elka avond te eten. Van slangekop tot gewoon noedels en fried rice. Maar ook frietjes voor de  helft vd prijs als het Resort. En een lachende man die ons bediend. Alhoewel het soms een beetje lang duurt voordat je eten krijgt en we het allemaal op verschillende momenten krijgen. Maakt niks uit.

Seym is erg geliefd in Vietnam. Blonde krullen en blauwe ogen vinden ze allemaal geweldig! Alleen Seym wordt een beetje moe van die aanrakingen en gewijs en  aandacht. Nu , het is bijna 5.00 pm , hebben we onze laatste duik in zee gehad en gaan we vanavond na het eten nog even in het zwembad om morgen de trein te nemen terug naar Ho Chi Minh. Nog ff shoppen daar en dan zondag weer naar Hongkong! Bijna.... 😘ing

1. Pim:
    23 augustus 2018
    Het lijkt mij dat het een reis vol tegenstaande belevenissen en gevoelens is geweest en dus de moeite waard.
    Ik hoop dat jullie allemaal er iets positiefs en constructiefs van overhouden.
    Ik vind de foto met het verlaten straks in het zilveren licht erg suggestief.
    Goede terugreis en tot straks!
  2. Ingrid:
    24 augustus 2018
    Die foto is om 6.00 s’ochtends genomen...
  3. Marjan:
    25 augustus 2018
    Dat is zeker een mooie foto !
    En de scooter foto’s , lachen .