Hit the road!

9 augustus 2018 - Thành phố Hội An, Vietnam

We konden het niet laten; scooter huren. Gewoon zitten en rijden en kijken waar je uitkomt. S’morgens rond 9.00 zijn we er op gestapt, 3 scooters. Milan had thuis een beetje geoefend maar het bleef spannend in dit verkeer. Milan mocht tissen ons in en Zasja ging achterop bij Dim en Seym zat bij mij achterop. We zouden het zuidelijke kust gedeelte gaan ontdekken. Eerst omgeving Hoi An uit. Via een hele hoge brug kwamen we in een verlaten (soort Utrechtse heuvelrug landschap) gebied waar we gelijk linksaf sloegen. Van de grote weg af een dorp in. Het gehobbel begon. Je rijdt langs verschillende hutten, huisjes en heel veel begraafplaatsen. Urnen voornamelijk met torentjes en urnhuisjes. Her en der verspreid. Onze eerste stop was een vissersplaats. De vis was net binnen en werd verkocht. Ruikt nou niet echt lekker. Op grote matten worden de vissen gedroogd. Allerlei soorten. Helaas liep het daar dood dus we reden verder. Bij een ander dorpje konden we wel naar een pad rijden richting zee. Eerst een stop bij iets waar ze broodjes verkochten (dst is uniek hier;brood) waar we wat drinken konden kopen en tanken. Engels spreken ze hier niet dus het geld wers eerst getoont dan wisten wij wat we moesten betalen. De prijzen liggen een stuk lager! Op een verlaten strandje met allemaal vietnamese vissersbootjes (die ronden dingen) hebben wij onze broodjes opgegeten. We gingen verder.

Lekker touren. Kleine weggetjes met behoorlijk wat gaten en hobbels. Kinderen begonnen hello te roepen en te zwaaien. Wat leuk! Helaas na een kwartier gehobbeld te hebben liep de weg dood. Dit gebeurde ongeveer drie keer 😂. Dim dacht dat die kinderen zwaaiden omdat het doodliep... maar dat was gelukkig niet zo! Ook daar zagen we wat meer van de lokale, arme, bevolking. Trouwens soms zaten er wat luxere huizen bij. Een vrouw op de fiets kwamen we 2x tegen. Beladen met 2 grote tanks en een doos op haar bagagedrager ging ze langs de huizen om de mensen (of alleen kinderen?) eten te geven. Bijzonder eigenlijk. Wel logisch als je je realiseert dat de mensen hier gemiddeld €2500,00 per jaar verdienen!!

Na een korte koffiepauze (je gaat zitten en je krijgt als eerste koude thee van het huis). Gingen we verder. Langs viskwekerijen en vele stukjes land met urnen. Bijzonder allemaal.

Op de terugweg gestopt bij de haven van hoi an. Een mooi (ietwat toeristisch) palmenstrand. Ff zwemmen dus!

En toen weer naar An Bang en daar lekker zwemmen tot de zon onder gaat!

Donderdag (vandaag) vertrekken we weer zuidelijker naar tham Ky. Aan het strand, eenvoudig en ws niks te doen. 2 nachten.

1. José:
    9 augustus 2018
    Prachtige foto’s, leuk verhaal en eindelijk op “ avontuur “!
  2. Pim:
    9 augustus 2018
    Ook op de kaart kijken waar jullie zo ongeveer zijn is interessant.
    Toch knap dat jullie zomaar op de "bonnefooi" rondrijden op brommers zonder de taal te kennen, en maar hopen dat je eten, drinken en benzine vindt.
    En de terugweg...