Glibberen

3 augustus 2018 - Sa Pa, Vietnam

Familydiner was gezellig en lekker. Zelfs Zasja en Seym probeerden mee te eten! Milan vond het Happy Water (soort grappa/jenever smask) wel lekker....

Om 9.30 stonden we klaar voor de trekking. Onze gids Li was een jonge vrouw van de Zao stam uit de bergen. Een lieve vrouw. We moesten wel boots (regenlaarzen) aan. Leek ons behoorlijk lastig om daarmee in de bergen te klimmen, maar we gehoorzaamden braaf en trokken de laarzen aan. Behalve Milan. Nee, die maat hadden ze echt niet😂. Er kwam nog 1 vrouw van een ander hostel bij onze groep. Dus we waren met 7 incl gids. Milan en Madelein (vd Filippijnen) hadden sportschoenen aan ipv boots. De klim begon en het was droog. Li leidde ons via een bergweggetje ons het bos in. Vanaf dat moment klommen, klauterden,glibberden en gleden we over smalle paden. Langs beekjes, watervalletjes, bamboebossen en uiteraard gewoon langs de rijstvelden. We begrepen ook waarom we boots nodig hadden; rivier oversteken, en met alle modder vd berg op de pasen had je wat grip nodig. Milan had dat nie dus die glee soms vd ene kant naar de andere kant! Ze schoenen waren op een gegeven moment onherkenbaar! Seym liep voorop. Volgens hem was dit de leukste trekking die hij in zijn hele leven(😳) gemaakt had. Fijn om te horen... het voelde op dat moment als een bootcamp met mooie uitzichten...

De waterval kwam na 2,5 uur lopen. Uiteraard veel toeristen (met veel bedoel ik 25 of zo) en Zas en Seym hadden hun zwemkleding aan dus die konden in de waterval zwemmen! Geweldig! Daarna nog een half uur lopen naar een restaurant en na het eten weer terug. De terugweg gingen we over een verhardebweg dus dat ging wat sneller. Met een prachtige natuur (en cultuur) liepen we terug naar onze homestay. Allemaal voldaan en ontzettend genoten! De hele dag droog gehad met zelfs af en toe zon.

In De vallei waar wij zaten begon de dag met regen, dan zon en ong rond 18.00 meestal mist of regen en daarna weer droog. In de vallei zag je verschillende stammen en bijna geen toeristen. Behalve dan de trekking. Je had de H’mong, de Zao, de red Zao (die hadden een soort kerstmannen muts op) en de black Zao. De H’mong praat hun eigen taal.

Wij zaten bij een Zao family. Ontzettend lieve mensen en zeer hulpvaardig. We waren de enige toeristen dus we hadden het rijk voor ons alleen. Heel apart ook!

Nu weer op weg naar Hanoi. Morgen vliegen we naar Da Nang en gaan we overnachten in Hoi An. We hebben nu behoefte aan strand...en vanuit Hoi An zien we wel weer verder!

1. José:
    3 augustus 2018
    Spannende verhalen en prachtige foto’s
  2. Marjan:
    3 augustus 2018
    Prachtige foto’s !
    Vooral ook die met de locale bevolking .
    Met jullie erop is ook mooi hoor 😏😇
  3. Pim:
    4 augustus 2018
    Op zo'n manier leer je beter het land, de mensen, de gewoontes kennen. En hun eten 🤔. Fijn dat ik jullie zie glimlachen ondanks de ongemakken. Leuk om het op deze wijze te mogen "meeleven". Dank je wel.
  4. Marscha:
    5 augustus 2018
    Mooie plaatjes allemaal, ik kan de tropen bijna ruiken! Veel plezier nu richting kust. Hopelijk mooi snorkelgebied. Kijk wel uit voor de zee-egels!

groet Marscha